Met pins kun je meer traffic naar je blog leiden. Het handigste is om een zakelijk account aan te maken speciaal voor je blog. Met een zakelijk account krijg je namelijk ook toegang tot statistieken en kan je heel goed zien hoe jouw pins presteren. Het meest interessante is natuurlijk hoeveel mensen jouw pin gerepind hebben en hoe vaak er doorgeklikt is naar jouw website.

Gebruik altijd een verticale afbeelding op pinterest.
Verticale afbeeldingen zijn veel succesvoller op pinterest dan horizontale afbeeldingen. Ze worden vaker vertoond, vaker aangeklikt om te vergroten en bovendien veel vaker gerepint. Zorg ervoor dat de resolutie minimaal 600×800 is. Nog beter is om voor je afbeelding een resolutie van 735×1102 pixels te gebruiken.
Gebruik hoge kwaliteit foto’s voor je pin afbeeldingen.
Maak je gebruik van een (product)foto? Zorg er dan voor dat deze van hoge kwaliteit is, lichte foto’s presteren beter dan donkere foto’s. Over het algemeen presteren foto’s waarbij het product in gebruik is of flatlay foto’s beter dan losse foto’s van alleen het product.
Zorg dat de tekst op de foto goed leesbaar is
Maak je gebruik van tekst op een afbeelding (tekstoverlay) of juist een afbeelding met alleen maar tekst? Zorg dat de tekst ook goed leesbaar is wanneer de afbeelding klein weergegeven wordt. Zorg dat de tekst uitnodigt tot klikken. Wil je gebruik maken van tekstoverlay? Dit kan eenvoudig met het gratis programma Canva.
Jouw pins, jouw stijl. Zorg dat jouw pins herkenbaar zijn.
Zorg dat jouw pins helemaal bij de huisstijl van jouw blog passen. Als je dit doet zullen jouw pins ook allemaal in dezelfde stijl zijn. Voor pinners is het direct te zien dat het om pins van jou gaat. Als ze fan waren van je eerdere pins zullen andere van jouw pins in jouw herkenbare stijl ook sneller hun aandacht trekken.
Zorg voor een goede titel en omschrijving van je foto en voeg een URL toe
De titel van de foto die je gepint heeft gaat het beste presteren als deze woorden bevat die het product goed omschrijven. Zorg ook dat deze termen terugkomen in je omschrijving en maak gebruik van hashtags. Vergeet ook nooit om een URL toe te voegen aan jouw pin zodat mensen direct op jouw blog uitkomen.
Evalueer welke pins succesvol waren, A/B test met verschillende afbeeldingen.
Het leuke aan pinterest statistieken (waar je toegang tot hebt bij een zakelijk account) is dat je kunt zien welke pins het meest succesvol waren. Het is daarom ook extra interessant om voor hetzelfde blog artikel 2 verschillende afbeeldingen te pinnen om te testen welke het beste werkt. (Je kunt deze afbeeldingen beide uploaden bij je blog artikel, je kunt ze namelijk op je website verbergen, lees hier hoe je dat doet).