Geen inspiratie voor je Instagram of Facebook post? De leukste content ideeën voor jouw contentkalender.

Het ene moment zit je hoofd vol met captions en heb je meer dan genoeg foto’s om te posten op social media. En het andere moment blijf je naar het scherm van je telefoon staren omdat je geen idee hebt wat je kunt posten. Soms blijven posts erg gericht op een bepaald product of een blog. Terwijl volgers juist een behind the scene, bijvoorbeeld hoe een product gemaakt wordt. Of wat jouw grote inspiratie geweest is een bepaald blogartikel te schrijven heel interessant is voor jouw doelgroep. Maar er zijn meer dingen waar je makkelijk op in kunt haken zoals wat er in het nieuws speelt of viraltrend posts waar je jouw eigen variant op maakt. Om je een beetje op weg te helpen tijdens de inspiratieloze dagen onderstaand lijstje. Niet alleen voor je posts maar ook voor je stories.

Geen inspiratie voor je Instagram of Facebook post? De leukste content ideeën voor jouw contentkalender.


De leukste content ideeën voor social media posts

Een tip of een oplossing voor jouw doelgroep

FAQ

Feiten en fabels

Infographic

Dilemma dinsdag

Wat kies jij of andere vragen waarmee je interactie aangaat met je volgers, zoals:

als alles mogelijk was, wat wil jij bereiken binnen 5 jaar etc. (Als het maar bij jouw blog en doelgroep past).

Mini quiz

Winners wednesday

Throwback thursday

Sneak preview

Personen die jou inspireren

Boeken, podcasts of muziek die jouw favorieten zijn

Inspirerende of grappige quotes

Wat meer persoonlijke info over jezelf, het gezicht achter jouw blog, wie ben je, wat zijn je favorieten dit kan vanalles zijn, eten, reizen hobbies.

Zet ook eens een van jouw volgers in het zonnetje, laat weten dat je dankbaar bent

De voordelen van werken met een contentkalender

Mocht je het fijn vinden dan kun je natuurlijk ook met een contentkalender werken. Op een contentkalender maak je voor jouw social media account een planning waarin je per week aangeeft wanneer je welke onderwerpen laat terug komen. Het grote voordeel van een contentkalender is natuurlijk dat je nooit met stress zit omdat je niet weet wat je moet posten.

Maar een contentkalender biedt meer voordelen

  • Het helpt je om vast te houden aan je strategie en om je doelen (bijvoorbeeld om meer bezoekers naar jouw blog te trekken) te bereiken.
  • Het geeft je meer de kans om jouw blog duidelijk te positioneren (jouw posts gaan over een bepaald onderwerp en er zit structuur in.
  • HIerdoor weten volgers wat ze van jouw social media account kunnen verwachten.
  • Je bent meer consistent in je posts, zo kun je winners wednesday bijvoorbeeld maandelijks terug laten komen zodat volgers mogelijk zelf al jouw account gaan checken of er weer een winactie is.
  • Door de contentkalender op te zetten en hier bewust mee bezig te zijn kom je tot nieuwe ideeën. Je creativiteit wordt geprikkeld. 
  • Het verhoogt de kwaliteit van je posts
  • Het opzetten van een contentkalender kost je even wat tijd maar uiteindelijk bespaart het je tijd.

Hoe maak je een contentkalender?

Het meest overzichtelijk is om een contentkalender voor een jaar te maken. Maar afhankelijk van jouw voorkeur kan je ook een contentkalender voor een week, maand of kwartaal maken. 

Het meest overzichtelijk is om spreadsheets te gebruiken voor jouw contentkalender.

  • Geef voor iedere post weer op welke kanalen je deze gaat posten zodat er geen kanalen vergeten worden.
  • Benoem de datum 
  • Het tijdstip waarop je gaat posten (passend bij jouw doelgroep)
  • De foto/video, de caption, de hashtags
  • Plan terugkerende berichten ook in

Maak je een contentkalender voor een jaar dan is het goed om tussentijds, bijvoorbeeld per kwartaal te evalueren of het houden aan de contentkalender je dichterbij je doelen brengt. Indien nodig kun je na een kwartaal je contentkalender voor komende periode bijstellen.