Een vaak gehoorde opmerking: bloggen heeft toch helemaal geen zin meer. Dat is toch hartstikke achterhaald. Of: er zijn al zoveel bloggers die al langere tijd bezig zijn, daar kan ik niet tegenop. Onderschat jezelf niet, jij hebt kennis over een bepaald onderwerp die jij alleen op jouw unieke manier kunt verwoorden.

De drang naar informatie en het aantal zoekopdrachten blijft stijgen
Het aantal zoekopdrachten op Google per dag is de afgelopen jaren ontzettend gestegen. De behoefte naar informatie is nog steeds erg groot en in zekere zin ook gestegen. Vooral nu we onafscheidelijk zijn van onze smartphones zoeken we vaker dan voorheen iets op.
Waar het in het verleden makkelijker was om Google met allerlei trucjes zo te beïnvloeden dat jouw blogpost bovenaan kwam. Is Google een stuk intelligenter geworden. Google vindt het belangrijk dat bezoekers waardevolle informatie krijgen die aansluit bij de zoekopdracht. Het is dus zeker mogelijk om hoger in Google te scoren dan een andere blog wanneer jouw content veel waardevoller is dan die van de ander.
Een blog is en blijft van jou
10.000 volgers op Instagram en een hoog interactiepercentage kan jou als blogger leuke samenwerkingen opleveren. Echter is Instagram in andere landen al aan het testen met het verbergen van likes. Dit kan inhouden dat een samenwerking o.b.v. het aantal likes ook wat lastiger gaat worden als Instagram besluit deze functie ook in Nederland uit te rollen. Zo kan op ieder platform, Facebook, Youtube etc het platform de ‘spelregels’ aanpassen. Ook kan de populariteit van een platform afnemen. (De gemiddelde leeftijd op Facebook is flink omhoog gegaan en veel mensen hebben hun Facebookaccount opgezegd). Stel dat jij al jouw pijlen richt op een of twee platformen die niet van jou zijn. Dan kan het zijn dat alles wat je opgebouwd hebt in een keer onderuit ligt. Daarom is het verstandig om ook altijd te bouwen aan wat van jezelf is en blijft, jouw eigen blog en een eigen mailinglijst.
De voordelen van een blog
- Hoe meer blogartikelen je gepost hebt, hoe groter jouw vindbaarheid binnen Google is.
- Doordat je beter vindbaar bent binnen Google kan het verkeer naar jouw website stijgen.
- Je kunt jouw creativiteit kwijt in het bloggen.
- Google beloont jouw blog (website) wanneer er regelmatig nieuwe verse content aan toegevoegd wordt.
- Door meer kennis te delen over een specifiek onderwerp neemt jouw autoriteit toe.
- Door meer informatie te geven kun je ook meer interactie met jouw doelgroep verwachten wanneer ze op jouw blogposts reageren.
- Je kunt vragen van jouw doelgroep eenvoudig beantwoorden in blogposts
- Bloggen daagt je uit. Wanneer je een blog start duurt het maanden tot soms zelfs jaren voordat je resultaten gaat zien. Bloggen draagt bij aan jouw doorzettingsvermogen.
- Je kunt jezelf onderscheiden door te bloggen.